dinsdag 25 september 2012

Hallo wereld


Daar gaat hij op zijn fiets. Die eigenlijk van mij is, zijn mams.

Hij haalt meer dan eens het slechtste in mij naar boven, nee, ik zeg het verkeerd, hij haalde meer dan eens het slechtste in mij naar boven, maar dat is geweest. En niet dat hij dat bewust deed, maar ik wist er in het begin niet zo goed mee om te gaan. Hij had zijn buitjes. En die varieerden van een miezertje tot een fixe hagelbui met windstoten. Waarna in nog geen tien minuten de zon weer ging schijnen. Zoiets . En dan moet je als ouders je kind vooral leren kennen en aanvoelen. Pas dan kun je er mee omgaan. Wetende waarom, hoe en waardoor hij of zij zo reageert.  En al zeg ik het zelf ik ben er tot nu toe trots op dat dit tot zo ver is gelukt. En ik heb fouten gemaakt hoor vergis je niet, maar juist daarvan heb ik geleerd. En ik leer nog ieder uur. Want opvoeden is gewoon niet makkelijk.

Er zit zoveel potentie in een kind, en dat hoeft er niet altijd met de zelfde hoeveelheid uit. Ze moeten zichzelf met liefde en regels  kunnen en willen ontplooien op hun eigen manier met grenzen en aansturing vanuit ouderlijk op en inzicht , maar wel in en op hun tijd. Wanneer zij denken er klaar voor te zijn of aan kunnen. Ze mogen terugvallen , opstaan en het weer opnieuw proberen. Net zoals wij ouders! Ze moeten eigen beslissingen nemen en keuzes maken. Hoe moeilijk is dat!? Zeker met al die gevoelens en emoties die daarbij een enorme rol spelen, en jongens zijn nu eenmaal ook nog eens stoer. Ben je dat iets minder wordt je misschien wel genegeerd, aan de kant gezet met grof geweld, gewoon niet begrepen. Hallo wereld!!

Open en eerlijkheid. Als alles maar bespreekbaar is en dat een gewoonte wordt. Dan ben ik , en ik spreek in dit geval voor mezelf als mam, al ver. Ik vind eerlijkheid belangrijker dan de koningin met U aanspreken! Maar nog belangrijker is natuurlijk dat ze voor zichzelf op durven komen, hun mening durven zeggen, en hun eigen plan durven trekken als het andere  ze tegenstaat . Niet ergens in meegaan omdat het moet of verwacht wordt. Maar juist de andere kant omdat ze dat beter, veiliger en vertrouwder lijkt. Omdat dat hun eigen ik is.

Dat ze vooral hun eigen ik blijven!

Vanmorgen vertelde mijn middelste over het boekenweek thema. "Hallo wereld". En toen ik onze oudste knul zag weg rijden op mijn fiets en nog nooit gezeurd heeft over zijn ooit beloofde eigen nieuwe fiets, niet klaagt bij storm of regen, gisteren gewoon mee ging en de grootste uitstraling had van genieten bij het kastanje rapen, maar morgen waarschijnlijk weer vraagt of hij al een biertje mag,  de keus heeft gemaakt te stoppen met voetbal om van hockey tegen alle geluiden in zijn nieuwe sport te maken, vanmorgen vraagt terwijl hij een kop groter is dan ik of ik alstublieft gel in zijn haar wil doen, me een kus geeft en zegt tot vanmiddag maar misschien ietsje later want ik ga met wat vrienden nog even chillen, stuur wel een smsje en daarbij ook nog eens alles voor iemand over heeft…. Dan zeg ik "Hallo wereld "!!

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten